Välkommen till min blogg!

Här fortsätter jag sybloggandet som påbörjats under adressen http://vilde-valdemar.blogspot.com/

Namnet "hippii" ska jag inte ta åt mig äran för själv, det är nämligen det min treåring kallad sig själv innan han lärde sig sitt namn (två i:n på slutet för det är där betoningen ligger).

fredag 16 mars 2012

Tutorialpremiär

Halvt om halvt lovade jag i gruppen Sytokiga (fb) en tutorial på hur jag gör en kepsmössa. Som jag har förstått det så var det Johanna Ahlard som gjorde den "första" som sedan jag, bland många andra sygalningar, inspirerats av. Och nu tänkte jag ge mig på det hela. Det är första gången jag tar mig an detta, så vi får se hur det går.

Tutorial - Mösskeps



Jag använde mig av mitt vanliga mössmönster (i det här fallet 1-3 år), förkortade det på höjden och vek ihop det på mitten. Gör en skärmdel där den inre böjen (som sitter fast i mössans innerkant) är lika lång som mössan är bred. Till skillnad mot när man gör en vanlig mössa så måste ju kepsen ha en söm nertill där skärmen sitter fast så klipp ut en inner- och en yttermössa. Klipp också ut två skärmdelar. Stryk därefter fast vliselin på skärmdelarnas avigsida.



Därefter lägger du skärmdelarna mot varann räta mot räta och syr du ihop deras ytterkanter. Vänd till rätan, stryk och sy ev. stickning.


Nåla fast skärmen i den ena mössans nederkant, mitt på mössan mot mitt på skärmen. Sy fast med en hjälpstickning. Ta bort nålarna och lägg på den andra mössdelen (räta mot räta) så att skärmen hamnar mittemellan mössdelarna. Sy ihop nederkanten med skärmen emellan. Efter det ser det ut som i andra bilden ovan. 


Därefter syr du ihop mössan som vilken mössa som helst. Glöm ej vändningshålet. Vänd rätt och sy ihop vändningshålet. Voila!

9 kommentarer:

  1. Tuuusen takk!
    Skal absolutt prøves!
    God helg :))

    SvaraRadera
  2. Vilken bra tut! Risken är ju att det låter för lätt å strular till sig när jag ska testa ;-) Men testa måste jag absolut!

    SvaraRadera
  3. Måste ju bara pröva detta...

    SvaraRadera
  4. Wow, jag måste prova mig på det, så kul, tusen tack!

    SvaraRadera
  5. Tusen takk for super tut! Hvis du vil se min utgave så er den her: http://mittlivirosa.blogspot.com/2012/04/mosskeps.html

    God påske videre:)

    SvaraRadera
  6. Tack för en bra tut! Ska testa att göra en... :)

    SvaraRadera
  7. Så flott tut'! Tusen takk for at du deler! :)
    Klem fra Eva Mari

    SvaraRadera